الأحد، يوليو ١٥

أفتتاح المدونة

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
بيني و بينك, ده اسم المدونة اللي ان شاء الله, هشتغل فيها, و الواضح من الأسم أن كل الكلام اللي انا هكتبه هنا هيكون بيني و بينك يعني من صاحب لصاحبه

أنا عملت المدونة ديه لأني محتاج لمساحة أكتب في ارائي في كل حاجة, في السياسة و العلم و الدين و الرياضة و كل حاجة, و حتي عشان أكتب رأيي عن نفسي و عن مشاكلي الخاصة, و حابب تكون المدونة ديه هي "عالمي الصغير " اللي بتكلم في مع نفسي و اسمع صدي صوتي من غير ما حد يحجبه
في الأول أنا كنت بدون في كراسة أو كشكول, بس انا حسيت ان ده مش كفاية, انا مش هستفيد حاجة لما اكتب و أقرأ لنفسي, لازم الناس تشوف انا بفكر ازاي و دماغي ماشيه ازاي و احاول اني أوصل أفكاري للناس

دورت في مدونات كتيرة جدا عشان الاقي نماذج اتبعها, و بصراحة في مدونات كتيير عجباني جدا و خصوصا المدونات اللي عاملينها طلاب في الجامعة, لأنها بجد بتعبر عن حال البلد, قرأت لمدونين كتير ولاد و بنات و أعمار مختلفة و حسيت ان كتير منهم قريب من تفكيري و ممكن يفهموني لأني من النوع اللي مبيتفهمش بصراحة, من صغري و أنا كدة عامل زي زعيم العصابة بتكلم قليل و بفكر كتير عشان كدة محدش بيفهمني أو محدش بيعرف يقرأني

في البداية أنا كنت عايز ادون باللغة العربية بس أنا فضلت العامية عشان أعرف أقول قشطة و كوول و الكلام دة, و بما أنب بكلم أصحابي فأنا مش هقولهم كيف حالكم و هقول ازيكم يا عيال و كده يعني.

أنا بقي حابب أعرفكم بنفسي
الأسم: محمد سعيد
السن: 17 و 1/10 هدخل الــ18
الدراسة: أنا مخلص ثانوية عامة و حاليا مستني التنسيق و هبقي أحكيلكم علي الثانوية العامة بتاعتي
أنا نفسي أتعرف علي مجتمع المدونين و يا ريت الاقي فيه اللي انا بدور عليه, و لو ملقيتش هدور في حته تانيه لأني بجد عايز اتكلم بس الكلام بيني و بينك

هناك تعليقان (٢):

أحمد المصري يقول...

أهلا بك في مجتمع الراحة الأزلي00مجتمع التدوين00أهم حاجة تعلق عند المدونين وتزورهم كتير عشان تتعرف00متخفش حتستريح جامد في التدوين اسأل مجرب00
تصميم مدونتك جمبل جدا00مستنيين موضوعك الجديييييييييد ياباشا00
مع تحياتي00
والسلام عليكم0

Bella يقول...

مرحب يامحمد
نورت المجتمع التدويني كله

يارب تنجح وتجيب المجموع اللى يدخلك الكلية اللى تحب تدخلها

ربنا يوفقك