الأحد، سبتمبر ١٦

أول خناقه ليا من 3 سنين

السلام عليكم
بجد والله, خسارة علي الرجالة, خسارة علي النخوة و الرجوله اللي اتبخرت من عالمنا, خسارة علي الاحساس بالناس و ألف ألف خسارة علي الاخلاق و الدين, و الله العظيم ودي ابكي, و بكائي ده حزن علي الدنيا اللي احنا عايشين فيها, تعمل خير و تراعي الناس, و يتعمل فيك سر و ماحدش يراعيك
يا جماعه انا كل اللي بطلبه ان الناس تتعامل معايا زي ما أنا بتعامل معاهم, و الله مش عايز غير كده

النهاردة, اتخنقت أول خناقه من حوالي 3 سنين,و انا من الواضح اني مش ميال ابدا للخناق, مع ان اقشم بالله, بيبقي فيه أوقات لو مسكت مع حد هموته, بس بمسك نفسي, و أقسم بالله العظيم مش خوف, بس ممكن تسميه عقل او هبل, سميه زي ما تسميه
الواد العبيط العيل, مابيعرفش يتعامل مع رجاله شكله, بكلمه اظاهر خاف يرد عليا فبيرد علي حد اصغر مننا احنا الاتنين و بيستقوا عليه, لأ بقي ياخد علي دماغ اهله, بس والله ما رفعت ايدي عليه, هو قعد يهوش بس كده زي البنات, و يقول كلام أهبل
أنت ماتعرفش انا مين
انا مافيش حد يقدر يكلمني
دانا دانا دانا دانا ......... هبل و رغي ستات


رديت قلت كلمتين بس, انا مش هرفع ايدي عليك, و لما تعرف تكلم رجاله ابقي كلمني

و لحسن الحظ ان الناس حاشوا بيننا, لانه لو كان رفع ايده عليا كنت ضربته و ماكنتش عرفت امسك نفسي, بس انا مسكت نفسي عشان حاجتين
أولا لأنه اصغر مني و ماينفعش اصغر نفسي ليه
و ثانيا عشان ما اعملش مشكله لشخص مالوش أي ذنب غير انه بيتكسف و بيستحي
معلش انتوا مش عارفين أي تفاصيل, بس يكفي اقولكم, ان الرجوله بجد بتختفي, و الناس اللي تقابلها, يا اما رجاله قوي هتحبها و عمرك ما هتحاول تخسرها,و يا اما عيال قوي و دول يا اما هتساعدهم أو هتكرهم


اللهم اني اسألك ان تهدني الي الصواب و الحق
و ان تهدني الي ما تحبه و ترضاة
و ان تغفر لي سيئات اعمالي

هناك تعليقان (٢):

غير معرف يقول...

من غير ما تحكي تفاصيل في ناس كتير بيبقي دا اسلوبها وهية دي طريقتهم في الحياة وشايفين انهم كدة صح احسن حاجة علشان ما نتعبش نفسنا اونضايق اننا نحط في دماغنا دايما اننا بنتعامل مع ربنا ومش بنتعامل مع الاشخاص نفسهم انا شخصيا بيعمل كدة وبحس ان دا اريح بكتير لان الناس مختلفين ومش ممكن كلهم يعاملونا زي ما بنعامل ابدا خصوصا في الوقت دا

نورا

شبــ اون لاين ـــاب يقول...

هى دى متهيألى اللغه اللى حتبقى سائد فى مجتمعنا المصرى الفتره القادمه................يعنى من الاخر اللى حيعرف يضرب هو اللى حيعيش...البقاء للاقوى...وللاسف هى دى الحقيقه مع انى اصلا مش بحب الضرب ولا الخناق