السبت، نوفمبر ٣

كنت أنا

السلام عليكم
من كام يوم كنت بدعبس علي شوية حاجات قديمة عندي, لاقيت شوية الصور دول
و شدوني جدا, و قررت اعملها سكان و افكر فيها شوية..



يا تري وقتها كنت بفكر في ايه؟؟؟؟
ناس كثيرة بتقول اني ماتغيرتش عن زمان قوي, علي الاقل في تعبيرات الوجه
نفس الأبتسامة و نفس النظرة
يمكن نفس طريقة التفكير كمان
أنا نفسي مش حاسس أني أتغيرت
نفس الدماغ المزدحمة بالأفكار
الناس بتفتكر اني علي طول حزين و كئيب
انما أنا يمكن أكثر بني ادم بضحك
بس ضحكي لنفسي و في نفسي
ممكن ابتسامه صغيرة علي وشي
معناها أني ميت من الضحك


هو أنا عامل كده ليه؟؟؟؟
من زمان و انا مش بحب اتصور
في طبيعتي مش بحب اظهر كثير
و بميل للعمل في الكواليس
و كان زمان لما يحبوا يصوروني كنت ابقي مش عارف أعمل ايه
يا تري اضحك, ولا ابص علي العدسة, و لا ما أرمش
المهم هما كانوا بيقولولي افتح عينيك
و اضحك
و ديه النتيجة


وشي بيقول ايه ؟؟
الصورة ديه من أكثر الصور المعبرة
و بتوضح معاني كثير جوايا
الصورة مفيهاش غير
طفل صغير, و ناس غريبة عليه, و بحر, و نظارة
و عين مراقباه و بتبص عليه

--------------------------------------------
معلش دوشتلكوا دماغكوا بيا
بس أنا كنت عايز أتأكد من طبيعتي
هل أنا أتخلقت كده, ولا الدنيا هي اللي عملت فيا كده
و لاقيت اني أنا أتخلقت كده
و ديه طبيعتي
العيب اللي هعرفة و هتأكد منه هو اللي هغيرة
انما عمري ماهغير شيء مش عيب ولا حرام
هضحك وقت ما أعوز أضحك
و هزعل وقت ما أعوز أزعل
و هغضب علي طريقتي
و ههزر علي طريقتي
و هلعب علي طريقتي
و ده انا و مش هتغير

--------------------------------------------

هناك ٦ تعليقات:

غير معرف يقول...

اهم حاجة انك تفضل دايما علي طبيعتك لان هوة دا انت وانك تكون نفسك مش حد تاني

Young entrepreneur يقول...

السلام عليكم
شكرا يا نورا علي التعليق, و شكرا اساسا انك معبراني..
انا ساعات بفكر في حاجات غريبة اساسا..ما علينا

المهم أني بحاول اقنع نفسي, ان الواقع بتاعي ده مش هيتغير و اللي مش عجبه يشرب مالبحر, بس بلاقي نفسي غلط في الاخر, زي ما اللي حواليا بيتغيروا علشاني, أنا لازم أتغير علشانهم

غير معرف يقول...

هوة المفروض اننا بنبقي عارفين ايه غلطاتنا او عيوبنا ونحاول نصلحها هية دي الحاجات اللي ممكن نغيرها غيرر كدة لا

Young entrepreneur يقول...

الحكاية مش حكاية عيوب و مزايا..
الحكاية حكاية ناس حواليك هتعيش معاهم, لازم يتطبعوا بيك..انما السؤال: هل تتطبع بيهم؟؟

غير معرف يقول...

لا طبعا ما اطبعش بحد ولو ان بردو ممكن انك تبقي مع التعامل وبعد فترة تلاقي اان فيه حاجات اكتسبتها من اللي حواليك بس دي بتبقي حاجات اما الاساسي هوة انت تكون نفسك وبس

ghalia يقول...

برافو عليك
انت مش مضطر تغير من طبيعة شخصيتك علشان ترضى الناس
لأن إرضاء الناس غاية لا تدرك