السبت، أبريل ٥

علشان ماجبتش الكتاب

السلام عليكم
و ادي تاني اصتدام بالواقع المرير, واقع التعليم المصري, او واقع الدراسة في كلية تجارة جامعة حلوان...
الدكتور الفاضل بتاع القانون, سيادته هو اللي كان معطل النتيجة بتاعتنا, ليييه علشان الباشا ال ايه بيعيد تصحيح الورق علشان الدفعة كلها شايلة المادة, و اذ به ( ربنا يكحمه ) معطل النتيجة علشان معاه كشوف بأسماء الطلبة اللي اشتروا الكتاب و بيسقط اللي ماشتراش الكتاب ( الكتاب اللي مالوش اي لازمة في الدنيا ), و يا ريت الدكتور الفاشل يرحم الغلابة, لأ سيادته بيبيع الكتاب من خارج الجامعة و يتحكم في سعره زي ما هو عاوز.....

تعالوا نحسبها, لو هو بيبيع الكتاب بمكسب 20 جنيه ( مثلا ), الدفعة 10000 مثلا.......... ( والله ما هكمل ).. و يقولك في الاخر حاصل علي شهادة البتاع في علوم البتاع.. ما هو شاريها بفلوسة ابن اللذين... هو ده منظر حد يدرس برة و ينجح اساسا.. دانا مستغرب اذاي ما بيتمسكش تحري... اللهم قيض له عسكري مرور يسحب الرخص و بوكس يقفله بالمرصاد... قادر يا كريم..

سألأت علي لو حبيت أعمل اعادة تصحيح, قالولي لو طالوا انهم يقطعو ورق الاجابة و يقولوا دا فيه ورقة ناقصة, أو يعلمولك أحمر و يقولوا انت كنت بتغش هيعملوها, بس ما يطلعش عندهم حد بيظلم, علشان صورة الجامعة و كدة...
طب أسمع بقي, انا مش حالل حاجة في الرياضة و جايب ( جيد ), و القانون انا لسة فاكره لحد دلوقتي و كاتبلي ( ضعيف جدا )....

لا لا لا... ان شاء الله هاقوم بثورة تصحيح... و ليتحملوا برودهم و نكدهم

هناك تعليقان (٢):

فراشة يقول...

ياااااه هما لسه بيعملوا كده في الطلبة الله يكون في عونك يابنى اما بالنسبة لحكاية الدكتور اياه ده مش بيعمل كده في اولي بس ده بيعمل كده في رابعه كمان
على فكرة انا شلت قانون بسببه في تانية وليه اصحاب شالوها مرتين والله
بس انا لو اعرف انه كان بيسقط عشان الكتاب انا كنت جبته منن زماااااااان
مش تقول يا محمد
يالله انا لسه فاكرة الكلام ده من خمس ست سنين
فكرتنى بالذي مضي
واحدة

Young entrepreneur يقول...

السلام عليكم
شفتي بقي المعضلة اللي احنا فيها؟؟
دا حال الجامعات في كل مكان في مصر, انا بسمع من اصحابي حكايات ولا في الافلام..

علي العموم, هما باللي بيعملوة ده بيخربوا التعليم و بياكلوا مال حرام و بيهزوا صورتهم قصاد الناس... ميهمناش منهم غير ان حال التعليم بيتخرب..

تصدقي اني من و انا صغير نفسي ابقي وزير التعليم.. و لحد دلوقتي ..