الجمعة، أبريل ٢٥

الفرق بين السلبية و الرضا

الفرق بين السلبية و الرضا


اتكلمت كتير قبل كدة عن اوضاع الحياة في مصر, و بالأخص اللي اتعرضت ليه في حياتي و انا المصري عمرة 18 عام...
بداية من الثانوية العامة للكلية و أمور الحياة العادية و حتي حياتي الشخصية...
و دايما و انا بكتب كان بيبقي جوايا شيء بيكلمني و بيعنفني, اكن شيء بيقولي انك مش ماشي صح, انك بتكلم كتير و بتشكي, و انك مطلع نفسك مظلوم مع انك انت اللي ظالم نفسك:
أنت اللي سيبت المذاكرة في 3 ثانوي علشان ال ايه عملت حادثة في تانية و جبت مجموع وحش, مع انك لو كنت ذاكرت كنت عرفت تدخل كلية أحسن و تتعلم تعليم أحين... بس انت حبيت تعيش دور المظلوم المهزوم..
و انت اللي عرفت ناس مكانش يصح تعرفهم, و في الاخر عايش دور اللحلو الجميل اللي الدنيا حواليه وحشة...
و أنت اللي رفضت الكلية الجديدة من غير حتي ما تجربها, علشان انت عايز تنام في البيت و تمشي بمزاجك...
و انت اللي كسلت حتي تعرف حاجة جديدة و تتعلمها, ال ايه الناس مش عاجبينك و مش عارف تعمل صداقات هناك, مع أن السبب انك كنت بتروح مش نايم كفاية علشان كدة بتكون قاعد مقريف....
و أنت اللي بطلت تذاكر و تاخد كورسات علشان عايز تقعد قصاد الكمبيوتر و تشتغل علي مزاج أهلك...
و انت وانت و انت..

و الصوت ده مش بيفارقني ابدا, بس ساعات بعمل عبده العبيط و بطنشه, و ساعات باقول عليه غلطان و اني انا الصح, و ساعات بيعلي صوته قوي قوي اروح حاطط وداني تحت المخده و أنام, او انزل اقعد في دوشة القهوة, او اسمع مزيكا عالية.....
انما الواضح اني بهرب منه, و طالما بهرب يبقي من جوايا عارف ان كلامة صح, و ان انا الغلط, و اني عايش دور الفدائي شهيد الدنيا...
و ببرر لنفسي افعالي اني انسان ايجابي, و رافض الأوضاع الراهنة في مصر, مع اني في الحقيقة غير راضي و غير ايجابي, انا نداب, بندب وببكي عال الاحوال.. انما أغير او اخد خطوة لأ لأ...

الحقيقة اللي فهمتها بعد كل ده, و الدرس اللي اتعلمته هو ان:
أن أنت ترفض الغلط .. ديه ايجابية
انك ترفضة و تعيش فيه .. ده سخط علي أمر الله


و ان أنت ترفض الغلط .. ديه ايجابية
و أن انت ترفضة و تغيره .. ده رضي بأمر الله

يبقي لازم نستبدل البكاء و الندب بالفعل و العمل ....
يبقي الطاقة و الوقت اللي بيستنزفوا علي البكاء لازم يستغلوا في التغير.. و الاصلاح يبدأ من الداخل .. علي رأيهم
لو رافض شيء, غيره فيك الأول... و بعد كدة بص للناس.. سامعني يا انسان ؟؟

هناك تعليقان (٢):

نورا يقول...

ازعل من الغلط اه بس ماتعيش نفسك فيه حاول تغيرو

غير معرف يقول...

جمل اوي انك عارف ان انت ايلي مقصر بس الاجمل انك تبدا تغير فعلا من نفسك وتعمل انسان تاني خااااالص للاجمل