الثلاثاء، أكتوبر ٧

1/1800 باشمهندس

السلام عليكم
امبارح كان أول يوم ليا في كليه هندسة, شيء مختلف تماما عن ما كنت اتصور أو أتخيل, من اللحظة الأولي اللي وصلت فيها المليه حاسس أني في عالم تاني مختلف عن اللي كنت فيه, ناس ماشية بلوح و مساطر و ناس بتحل شيتات و ناس بتراجع ورق - مع اننا في أول يوم دراسة - .. حسيت ان كل اللي اللي انا شفته ده كوم, و اللي لسه هاشوفه ده كوم تاني ..

بس برضوا في ناس معانا تعبانين عالاخر, جايين بفلوسهم يبعتروها, و مش عايزين غير لقب يا بشمهندس - اللي انا بعشقه شخصيا - بس ولا يهمهم هما ينجحوا ولا لا و يتعبوا ولا لأ.. ربنا ما يقربني من حد منهم ..

من أول محاضرة حضرتها و أنا عرفت أني مقبل علي شيء متعب جدا و مجهد جدا جدا, محتاج مني وقت و مجهود و تركيز, تقريبا محتاج أني أغير أسلوب حياتي كله, و أسخر معظم حياتي للكليه و مذاكرتها, محتاج يبقي الجزء الأكبر من تفكيري يكون في أني مهندس - مستقبلا يعني - و منشغلش بشيء يبعدني عن الدراسة و الهندسة ..

و من ضمن الاشياء المتعبه, أني داخل عالم جديد و انا لوحدي, مافيش حد اعرفه معايا نساعد بعض و نشجع بعض, يمكن ده أحسن علشان اركز بس في اللي قدامي, بس الصحبه بيبقي شيء جميل خصوصا ان انا اصلا مش بعرف اقعد لوحدي فترات طويله, بس ان شاء الله ربنا يرزقني بصحبه كويسة ..

أكتر حاجة بقي هتتعبني, الضغط اللي هيبقي في البيت هنا, يعني ان شاء الله انا مش هقصر, بس هفضل في عينيهم مقصر لحد ما الامتحانات تأكد ده أو تثبت عكسه, و ان شاء اله أكون قدها ..

النهاردة برضوا كنت بحارب كل الأفكار السلبية اللي بتتسربلي من الناس اللي قصادي, اصل في معانا ناس ممله كده و جايه عايزة تنام, و ناس تانيه عايزة تهزر و تهرج, بس الحمد لله ملاقيتش ناس عايزة شكل ولا بيرسموا نفسهم - لان اصلا مافيش بنات كتير في الكليه -, يلا ولا يهموني ..

مشكلتي في تنظيم وقتي هتبقي اكبر عائق قصادي, بس ان شاء اللع أعرف أحلها, و ربنا المعين ..

نفسي بعد 5 سنين أرجع اقرأ الكلام ده تاني, و اقول لنفسي, Well Done يا بشمهندس ..

هناك تعليقان (٢):

Bella يقول...

الف مبروك يامحمد
ويارب اجي اهنيك بتخرجك

شوف ياسيدي

مبدئيا كلية هندسة محتاجة منك شغل كتير وعلشان كده اوعى تسيب حاجة تسرق وقتك وتاخدك من المذاكرة

وخللى بالك ماتراكمش اي حاجة عليك لان تراكم المطلوب منك ح يخليك تزهق وتبعد عن بذل جهد اكبر

وماتقلقش من عدم وجود اصدقاء

كلها كام يوم وح تلاقي نفسك عملت اصحاب كتير

طالما انك اجتماعي ماتقلقش ح تتصاحب على الناس بسرعة

المهم انك تبعد عن العالم الكسولة اللى رايحة تلعب وخلاص

او تشتري لقبت زي ماانت وصفتهم

واللى غاويين هزار في المحاضرا علشان مايشتتوش تركيزك

ربنا يوفقك ويفتح عليك وتنول كل ماتتمناه

طبعا مش ح اوصيك تطمني على اخبارك

ربنا يوفقك
ويفتح عليك وييسر لك العسير

دعوات بظهر الغيب ربنا يجعلها من نصيبك

آمين يارب العالمين

تحياتي

غير معرف يقول...

ربنا يكرمك يامحمد في دراستك وحياتك ونشوف احسن مهندس في الدنيا كلها
ركز انت بس في دراستك وهاتقابل اصحاب كويسين اوي يشجعوك ولا يهمك من اي حد يحبطك خالص واعمل ايلي عليك وتوكل علي الله وان شاء الله هتوصل للي انت عايزهوالبيت بقه كبر دماغك منه خالص ومن ضغوطه والكلام ده انت ودراستك وبس