الخميس، يوليو ٢٣

يا صاحبي ليا عتاب عندك

بيني و بينك ... ان غبت في الكلام معاكي مش معناها اني ناسيكي, انا بس نسيت الكتابه او بطلتها, عارفه ليه ؟؟ علشان نفس الاسباب اللي خليتني ابدأها .. و اللي هي اني عايز ابقي انسان كويس ..
الميزة فيكي اني مش محتاج اشرحلك و انك فاهماني لوحدك, لو شفتي عندي في البيت هتلاقي الاوضاع كلها متغيره .. مش هو ده انا اللي زي ما كنت بكتب .. مش ده انا اللي طاير بدماغه و قلبه طيران .. فرضت علي نفسه قيود كتير .. يمكن ضروريه بس تفضل برضوا قيود ..

لو قدرت اتحرر منها في يوم هرجع تاني صدقيني, انا متغيرتش من جوايا انا زي ما انا, نفس الانسان و بحمل جوايا نفس المشاعر لكل الناس اللي اعرفهم من ساعت ما بعدت لحد النهاردة .. يمكن موضوع البعد نفسه مش هو المشكله الكبيرة بالنسبالي, المشكله في تقبل الناس اللي حواليا للي عملته و بعمله, مكنتش اتخيل اني هاثبت علي قراراتي ديه لمده سنه و شويه اهه .. بس اختي ساعدتني و قويت نفسي و ثبت نفسي بيها .. يا رب تفضل فاهماني و مايجيش يوم احس فيه زي ما اهلي و اللي حواليا محسسني, اني غلطت لما بعدت و اني وحيد ماليش صاحب ولا داعم .. ساعتها يااه .. والله ما عارف اتخيل ..

النهاردة كان محمد خالد فاكره في دماغي و قلبت في صوره كتير, يعني معرفش ليه هو بالذات من بين الكل اللي واحشني, يمكن علشان المواقف الكتيرة اللي كنا مع بعض فيها ؟؟ , يمكن علشان هو الوحيد اللي عمره ما عمل فيا حركه نداله - او يمكن عمل بس حاجات عبييطه -, بس هو انسان عزيز عليا و نفسي في يوم نرجع اصحاب تاني ..
( انت عارف يا محمد يا خالد ان الانسان لوحده ذعيف و مالهوش قيمه و ان الناس هي اللي بتعمل للانسان قيمته, انت كنت بتقول كده بس انا اللي مسمعتش كويس, عملت اللي في دماغي و كنت فاكر اني صح .. بس انت برضه يا صاحبي ليا عتاب عندك .. ليه محاولتش تكلمني ولا تقوليش مالك .. مش يمكن يا اخي ساعتها كان حصلي مصيبه و انت متعرفش ؟؟ .. طب ليه مبتردش عليا دلوقت .. انا عارف اني كنت غبي .. و الله عارف .. و قول اللي انت عايزة .. بس احنا صحاب يا جدع .. افتكر طيب كنا عاملين ازاي )

النهاردة اتقالي ادور علي صحاب, انا صعبت عليا نفسي قوييي, ( فاكر يا محمد يا خالد الناس كانت عايزة تصاحبنا اذاي ؟؟ .. فاكر محمد سعيد و خالد و جهاد و ايهاب و الشله ديه .. فاكر الناس كانت بتموت علشان تكلم واحد فينا ازاي ؟؟ .. طب فاكر الخناقه ساعت لما جبت ايمن شوقي من عندي في الشارع و رحنا لمحمد رمضان و الواد اللي اسمه عمرو .. فاكر المدرسه طلعتلنا ازاي ؟؟ ).
صعب علي اني انا اللي هدور علي صحاب .. و متفتكريش يا اختي اني باقول كده ان اللي عملتيه انك دورتي علي صحاب حاجة وحشه .. اطلاقا .. بس الموضوع يختلف .. بالنسبالي او بالنسبه لمعظم الولاد و اغلبهم .. مسأله الصاحب ديه محدش بيفكر انها شيء بندور عليه .. كل واحد كبر حواليه ناس بني معاهم علاقات و قويت مع الزمن و بالتالي بنسميهم اصحاب .. انما اني ادور علي واحد يكون صاحبي و اقعد اختار بين ده اه و ده مينفعش .. مبتحصلش مع الولاد يا اختي .. المفهوم عندنا مختلف كتير.

اللي ضايقني النهارده - لو تعرفي - اني مضطر ادور عن صحاب, انا اجتماعي بشخصي الحمد لله.. و اقدر اتعامل مع نوعيات مختلفه من الناس .. بس علشان احس ان في انسان معين ده صديقي .. مالهاش حسابات .. ناس معينه بحبها لله في لله و بنتفق و نختلف بس اختلافاتنا مش بتزعج بعض .. علشان كده الموضوع مش اختيار .. مينفعش يدخل فيه المخ .. يمكن في اختيار شريكه الحياة لازم الانسان يحكم عقله .. انما في الصاحب لا .. هو صاحب و خلاص .. مالهاش حسابات و مين ينفع و مين مينفعش ..

اما انت يا بيني و بينك .. فا انت عارفه كويس صدق كلامي من عدمه .. و مش محتاجه براهين علشان تصدقي كلامي .. انت عارفه اني لو مش صادق مش هكتب .. هو انا هضحك علي نفسي ليه يعني ؟؟ .. بس انا فعلا فعلا محتاج صحاب.. مش محتاج ادور .. محتاج الاقي صحاب .. و ايوة يمكن قافل بيباني قصاد ناس كتير .. بس انت عارفه يا بيني و بينك ان اللي كان موجود بيني و بين اصحابي زمان صعب يتبني في يوم و ليله .. خالصصصص .. الجدعنه ديه و الحته بتاعت ايهاب و جهاد و محمد خالد مش موجوده .. معرفش ايه اللي جري .. هما كانوا فعلا ناس يستاهلوا اني ابعد عنهم ولا لأ ؟؟ و الله معرف و عمري ما هلاقي اجابه علي السؤال ده..

انا ليا خال .. صحابه كانوا قليلين جدا .. مبدأش يعمل صداقات كويسه الا لما اتخرج .. و كلها باقت صداقات عمل .. و والدي كذلك كلها صداقات عمل .. و كل الناس اللي شايفهم .. يعني هي مسير الصداقه انها تتلاشي و تتحول لمصالح و عمل ؟؟ طيب ان كان كده في اني قطعب بدري ده ارحم ..
أرحم مين .. كل دول اتحولت حياتهم لعمليه بعد اما كبروا اما عاشوا سن الشباب و استمتعوا بيه .. انا مش عارف اعمل ده .. مش عارف اخرج .. و جربتتتت مع ناس في الكليه و انت عارفه يومها ايه اللي حصل .. رجعت قرفان اصلا .. مش دول الصحاب .. مش دول الناس يعني ..

انا كل اللي نفسي فيه بالنسبه للموضوع ده .. حاجة واحده بس .. ان اللي حواليا يفهموا انا حاسس بايه و يحاولوا يقدروا احساسي شويه .. انا مش محتاج نصايح ولا زي ما امي كل شويه تقول ( البس و انزل اقف تحت شويه ) .. مش محتاج ده .. انا كفيل اني اصرف نفسي بنفسي .. انا كل اللي محتاجه ان الضغط ده يهمد شويه .. الله وحده اعلم انا السيره ديه بتعمل فيا ايه ..
هو ده شيء يعايبني اني ماليش صحاب ؟؟ يعني هما شايفين ان ده عيب فيا عايزين يصلحزه ؟؟ ليه شايفين كده .. هو مش عيب و الله يعني عادي .. مش عادي .. بس يعني هاعيش مش هاموت .. و ربنا هيرزقني اكيد بناس و ناس اعرفها .. مش نهايه هي ..

و يا اختي .. انا مش هدور علي صحاب .. ماينفعش .. بالنسبالي كولد عامله زي البنت اللي بتدور علي عريس و شوف ده شويه و ده شويه .. بتبقي وحشه قويي .. الصداقه للولد زي الجواز للبنت .. بيجي لحد عندهم .. مش حد بيبحث عنه ..

ليست هناك تعليقات: