الأحد، أغسطس ١٢

مصر اللي في عينيا

مصر اللي في عينيا
اللي واعي عليها في بالي
ســـألــتــهـا سـؤالـين
ردت و أنـــــا مـــالـي

أنا كنت عروسة منورة في يوم جميل
كان في دمي بيجري ألف نيل
شبك مسمار في طرف فستاني الطويل
و قدامكم اهه انتوا شايفين حالي

أنا كنت أم لكل مصري محترم
كل ضحكة مرسومة في قلب و حيطان الهرم
كان ليا شعب زمان مشهور بالكرم
و دلوقتي بقي يشحت بالليالي

أنا كنت شمعة منوره فوق حطينكم
كنت بتحرق كل ثانية علشانكم
فكرت مرة انطفي و أشوف أنواركم
انطفي نوري و شكله مش والع تاني

معرفتش أرد بس كنت معذور
هي ديه اللي شفتها لما شفت النور
وعيت علي الدنيا و هي بيت مهجور
بتــضلم بالــشهــور و تــنــور ثوانـــي

بتنوري يا مصر لما بتبصي عليا
بتراعيني و بتضللي حواليا
عمري ما حسيتك حقيقة بين ايديا
بس اتمنيت ديه تكون مصر اللي في عينيا

هناك ٤ تعليقات:

mo'men mohamed يقول...

لا تكن كالشمعة تحترق لتنير للآخرين طريقهم
جزاك الله كل خير أخى
على الكلمات اللى توجع القلب فعلا
السلام عليكم

Nonna يقول...

this poem is soo touching ya m7mad and its very true. publishing it showed me a new side of your character.. a great one and common between us. Well done!!

Young entrepreneur يقول...

شكرا يا مؤمن علي تعليقك
أنا بجد لحد دلوقتي مش عارف انا كتبت الكلمات ديه ازاي !!
بس هو احساس و طفح
:D

Young entrepreneur يقول...

Nonna
Really thanks for your comment, I really feel that I want to write again and again.