السبت، أغسطس ١١

هو أنا كدة لية

السلام عليكم
سؤال عمال يلح عليا مجنني
هو الناس كدة ليه؟ و أنا مش كدة ليه ؟
طب هو أنا اللي غريب ولا هما ؟
طب أنا الصح ولا الغلط ؟
طب هو انا زيهم و مش واخد بالي ؟

ليه أنا براعي شعور الناس و قليل اللي بيراعوا شعوري
لية انا بحب و بعشق اساعد الناس و مش بلاقي حد يساعدني الا قليل
لية انا بصاحب بجد و ماليش اصحاب بمعني اصحاب
ليه انا بضحي و محدش بيضحي عشاني
ليه انا مخلص و محدش بيخلصلي
ليه انا طيب و محدش بيتعامل معايا بطيبة
ليه انا واضح و الناس حواليا طشاش
ليه انا بحمي الشعيف و ساعت مضعف الاقي نفسي لوحدي
ليه انا بشيل هم الناس و محدش بيشيل همي
ليه انا بعمل خير و محدش بيحس بيه
ليه انا اللي دايما بتصل اطمن علي الناس و قليل جدا اللي يتصلوا بيا
ليه أنا بساعد نفسي و اللي حواليا بيعجزوني
ليه انا مع كل ده بضحك
ليه انا مش بعرف اعيط
طب ليه مبكلمش و مبحكيش
طب ليه اقرب الناس ليا ( بيتي ) مش عارفين عني حاجة
طب ليه اتسند علي حد و اقوي نفسي بية و الاخر اكتشف اني بتحامي منه مش فيه
ليه لما بخاف من الناس بتحامي فيحم
ليه لما بتحامي في الناس بخاف منهم
نفسي أعرف انا ليه مش باكل و مش بنام
طب ليه مش بشكي لحد المي
طب ليه اقرب واحد ليا أنا مش عارفه
طب ليه انا مش بفهم نفسي
طب ليه انا كل حيلتي لساني
طب ليه انا شايل الهم
طب ليه شكلي عيان
طب ليه شكلي حزين
طب ليه لما بستريح لحد بتتبني قدامي حواجز عنه
طب ليه اخر واحد بفكر فيه نفسي
طب ليه انا بشرب شيشة مع اني مكنتش بطيقها

السؤال دلوقتي هو امتي
امتي استريح و بالي يرتاح
امتي كده احس الدنيا حلوة قوي ( هي حلوة بس دلوقتي ), و امتي اضحك علي نفسي عشان كتبت البوست ده ؟

سؤال تاني معلش
أنا عايز ايه؟
أنا لما بفكر في رحت البال بتخيل اني أب و عندي اطفال ولد و بنت صغيرين و عايش في بيت مش كبير قوي, و ليا صحاب في الشارع بنزلهم, و ليا شغل مليان مشاكل بس انا بتلذذ بحلها

أكيد مش هي ديه الراحة, مش أكيد ان الكلام ده لو اتحقق انا هبقي مستريح
أنا لسة ببتدي الدنيا من الصفر و باقول يا هادي, لا عندي مال ولا واسطة ولا مؤهل من مؤهلات التفوق في المجتمع المصري

يبقي الموضوع مش موضوع مشاعر و أسئلة غبية, الموضوع موضوع عملي بحت
معاك مصالح هيبقي عندك صحاب و احباب, و ناس تخاف عليك, و ناس تهمها انتي, و ناس تساعدك, و ناس تراعي مشاعرك

يا ناس دا انا الوحيد اللي محدش بيتكلم عنه

يا تري انا اللي عامل في نفسي كده, ولا هي الدنيا كدة
يوم فرحان, يوم زعلان, يوم مهموم, يوم مظلوم, يوم منصور يوم مهزوم, و في الاخر يوم اخير ما بعده يوم

هناك ٦ تعليقات:

mo'men mohamed يقول...

انا مين انا ليه انا كام
بص يا سيدى
انا حقولك سر السعادة اللى انا فعلا مجربة
السعادة تكمن فى مساعدة الناس والشعور بسعادتهم
السعادة تكمن فى رضا الرحمن عنك


ومتنساش ان الرسول صلى الله عليه و سلم رد السيدة حفص لأنها الصوامة القوامة
اعمل الخير وارميه البحر
السلام عليكم

Young entrepreneur يقول...

يا سيدي الحمد لله
بس الواحد ساعات بتصعب عليه نفسه برضة
يلا خليها علي الله

Nonna يقول...

Bos ba2a, i don't have answers to aaaaaaaaaaaaaallllllllll those questions however i know smthings and i just want u to think about them;

1- life is full of Ups n Downs so stop telling urself ana kont kaza w ba2eet kaza.
2- Failure is not to fall down BUT to stay down.
3- in 3 words i can sum up to u wut i learnt about life; it goes on.

evaluating yourself da 7aga kowyesa awe just don't get tough on urself and ill keep telling u this ... u r Special and wherever, whenever U r U will be perfect..please have some belief in urself.

Young entrepreneur يقول...

Really thanks Ya Nourhan
Your words really make me feel better, and I'll try to be more stronger.. :)

غير معرف يقول...

الحمد لله علي كل شىء

Unknown يقول...

كلامك اكنه بقولوا انا