السبت، أغسطس ٢٥

هو يعني ايه اسرة ؟؟


سؤال بجد أنا مش عارف جوابه
هو يعني ايه اسرة؟
يعني ايه أب و ام؟

يعني ايه أخوات ؟

أنا معرفش, اصل انا عايش في بيت مفكك, كل واحد في وادي, و ماحدش واخد باله من حد

أصل واجب الأب مش الفلوس و بس
و الام مش واجبها النظافة و الأكل و الصحة
في حاجة أسمها
الـــــــتــــــــــربــــــــــيــــــــــة
و ده أكيد أهم واجب من واجبتهم

أنهم يربونا
و التربية ليها أوجة مختلفة و ليست فقط تعني التوجيه, بل تحمل معاني اخري كثيرة

منها التشجيع, و المساندة, و المشاركة في الفرح و الحزن
و لكنك لا تجد ذلك في بيتنا

لا تجد الا السكون و الصمت أو الزعيق و الشخط
أو دوشة التلفزيون علي القنوات المتخلفة

اللي فيكم أب أو ناوي يكون أب, يا ريت يا ريت
يعرف حاجة واحدة
حاجة عمري ما هنساها لو ربنا رزقني بعيال
أن واجبنا مش نكبرهم بس
واجبنا نسعدهم و نساعدهم

يلا, كلها كام سنة الواحد يقضيها و بعدين يخرج يروح بيته الحقيقي
و هناك أكيد هلاقي طعم الحياة و طعم البيوت
أصلي مش لاقيها دلوقتي
ولا اخواتي لاقينها
ولا ابويا و أمي

هناك ٣ تعليقات:

أحمد المصري يقول...

أول مرة اعرف انك نسخة جينية مني..نفس شعوري بالضبط00 ربنا يهديهم
ياأخي0

Layla يقول...

انا حاسس بعض الشئ بك...والدي عايش معاه اكنه غريب عني...مش بنتكلم تقريبا مع بعض...يمكن عشان فرق السن الكبير او يمكن بسبب اختلاف الاجيال وكل واحد فينا اهتماماته مختلفة

ووالدتي برضه نفس الشيء ولكنها اقرب لي من والدي

وبصراحة كدة احسن...انا ليه واحد صاحبي بيشتكي من اهله انهم بيحشروا نفسهم في كل حاجة

Young entrepreneur يقول...

ياه
الظاهر ان الناس كلها كدة ولا ايه
طيب السؤال, ليه الفجوة ديه موجودة دلوقتي و ماكنتش موجودة زمان؟؟
فكروا معايا