الأحد، فبراير ١٠

عاوز توصل لايه ؟ ؟ ؟

عاوز توصل لايه ؟ ؟ ؟


سؤال و ما زال ماجاش عليه الرد, بسأله لنفسي كل يوم و كل ساعة بقعد فيها مع نفسي, أنا عاوز أوصل لايه؟؟:
ساعات القي طموحي واقف عند بيت و زوجة و أولاد؟
و ساعات القي طموحي عدي السبع سموات؟
و ساعات القي ماليش طموح اصلا و مش عاوز حاجة؟

انما في الحقيقة, أنا عارف انا عاوز ايه, بس بشكل مجمل غير محدد المعالم, أنا عايز اسيبها و أنا عامل حاجة, مش عاوز اجي و أخرج زي ما أنا ( أنا بتكلم طبعا علي الدنيا ), عاوز اسيب بصمتي في الدنيا, انما تحديدا ايه, ده اللي انا بدور عليه, و ده اللي انا عاوز اعرفه...
أيه اللي ممكن أعمله علشان اسيب بصمتي في الدنيا, ليس لدي عقل العلماء لأكون منهم و أترك علوم ينتفع بها, و ليس لدي عقل الحكماء لأنتسب اليهم و اترك تراثا من الاقاويل و التوجيهات, و بالتأكيد لست لاعب كرة ماهر أسعي لاحتفاظ مصر بكأس العالم مدي الحياة...
اذا من انا وكيف و ماذا؟؟؟
قرأت سير ذاتيه كثيرة يتكلم فيها اصحابها عن انفسهم, ولكني لم اجد اي اجواب لتساؤلاتي, وجدت اكثرهم عامل فيها اله و الباقيين بيثبتوا انهم لم يسعوا لما هم فيه, و مع ذلك صدقتهم, ان صعب جدا انك تسعي انك تكون شيء معين او تضيف شيء معين و محدد, انما انت بتفضل تبحث عما تقدمه و مع مرور الزمن تتضح الاجابه شيئا فشيئا...هذا ما وصلت اليه و ليكن ما سيكون..
و لكن في بعض الاحيان, يستفزني شبابي فانتفض انتفاضة رفض لما انا فيه من حال, مهما كان ما انا عليه فانه يزعجني احيانا فأبحث عن ما هو أقوي و أحسن و أغني و أجمل, و القي نفسي عايز أكون رجل أعمال كبير و معايا ملايين الدنيا علشان اعمل بيها كل اللي انا عاوزة.... و ساعات اقول اني عايز ابقي رئيس الجمهورية ديه و يكون معايا قوة لا مثيل لها أعمل بيها اللي انا عاوزة....و ساعات بتمني اني اكون ابو تريكو ولا عمرو زكي تهز قدمي مدرجات القلوب....و حاجات تانيه كتير انا لو فكرت فيها دلوقتي هموت من الضحك...

نكمل بعدين علشان ورايا مشوار ضروري

هناك تعليق واحد:

فراشة يقول...

ميرسي على ردك على مدونة يوميات موظفة استقبال
عاوزة اقلك ان الانسان ميقدرش يعيش من غير ما يطمح لشئ . الطموح شئ جميل بس ياريت ميتعداش القدرات اللي ربنا مديهالنا
لا ومين اللي بينصحك
اكتر واحده طموحاها بيفوق الخيال
ما علينا
استمر وابقي اقري مدونتى انا هرجع اتكلم على الشغل تانى اوعدك
ميرسي على مدونتك المحترمة هبقي اقراها باستمرار
سلام بقي عشان انا كمان عندي فراغ اقصد شغل
واحده