الأربعاء، مارس ١٩

عايش عشان .. أتعلم ببساطة .. ببساطة عشان أتعلم

السلام عليكم
أجمل شيء في اكون و من أهم النعم اللي ربنا ينعم بها علي من يشاء, حي نعمه الرغبة في الحياة, أجدكم مستغربين ( ما كلنا يا عم نفسنا نعيش ).. أكيد, بس تعرف أنك ممكن تبقي عايش بعد ما يندفن جسدك بسنين؟؟ قوللي ازاي..
هقولك أنا, عم الكساندر جراهام بل لما أخترع التليفون عمره كان يتخيل ان فكرته هتعيش كل السنين ديه ؟؟
و عم جـــــون ووكر اللي أخترع الكبريت, عمره كان يتخيل أنه هيفضل عايش و أختراعه هيموت كل الناس ديه؟؟

اذا, فمن الممكن أن نحيا و جسدنا في التراب, وده بأننا نعمل شيء يكون عمره من عمر التاريخ, و ده مش سهل ابدا, ده عايز دماغ مفتحة و عايز تامل و تحليل و ابداع, و حاجات بالعبيط....

المهم, ان انت يبقي عندك رغبة في الحياة, معناها أنك تبقي عايز تسيبها و أنت عامل حاجة, مش زي ما جيت زي ما رحت, علشان يوم ما تقف قصاد الخالق تقوله يا رب أنا قدمت كذا للناس و انتفعوا بيه, جازني يا أكرم الأكرمين.
طيب علشان الواحد يعمل كده لازم طبعا يكون علي قدر من العلم, لأنك عمرك ما هتكون بشيء و تقدم فيه منفعه.. و علشان كدة لازم يكون عندك الحب في التعلم, مهما كان العلم نوعه فأنت ترغب فيه و بشدة..و مهما كانت الظروف فلن تعطلك عن سعيك.
تعلم و تعلم و تعلم, اينما هو موجود ( العلم ), أسعي خلفه و جاهد لتأخذه بقوة.

و لو عايز تحبب نفسك في العلم, تخيل نفسك و أنت عارف فيه..
يعني مثلا لو أنت بتذاكر ميكانيكا تخيل أنك عقلية فذه في الميكانيكا و أن الناس كلها في الشارع بيتكلموا عليك و علي افكارك و علي التقديرات اللي ممكن تاخدها, و أقعد أحلم لحد ما توصل لسابع سما و توصل بأحلامك أنك مش لاقي كلام تاني في الحلم ده, و أرجع تاني لأرض الواقع هتلاقي نفسك علي الأرض و قدامك السلم, متترددش و اطلع عليه علي طول علشان تتطول حلمك, هتلاقي نفسك بتجري علشان توصل للجنة اللي رسمتها لنفسك..
و نصيحة من مجرب:: أوعي تتعلم حاجة أنت مش حاببها, و لو بالعافية, أعرف اللي يمشي حالك, انما متتعلم حاجة أنت مش حاببها, هتكره الدنيا باللي فيها..

فاضل حاجة واحدة بس, لو في يوم وصلت بحلمك لسابع سما و وقفت ما لاقيتش السلم, لف و دور عليه في كل مكان, أقرا في كل المجالات و أتعلم منها علي قد ما تقدر, لحد ما فيوم هتلاقي السلم, و هتطلعه و هتحقق أحلامك..

أتعلم ....... أتعلم ........ أتعلم

هناك تعليقان (٢):

غير معرف يقول...

كلامك صح وانا هاعمل كدة هاحلم واتعلم وادور علي السلم واطلعه ولو مالقيتهوش هفضل ادور عليه لحد ما اجيبو..........


نورا

Young entrepreneur يقول...

الأهم يا نورا أنك تكوني مؤمنه بكل أحلامك, و تفكري فيها ايجابيا دايما.
و أوعي في يوم تنسي حلمك أو تستغني عنه, خليكي عايشة بيه..