الخميس، مارس ٢٧

حوار مع صديقي المخلص

أنا: عاوز أعرف اجابه علي سؤال واحد: أنا عاوز أوصل لايه؟؟؟
هو: الاجابه سهله جدا.
انا: ايه هي ؟؟
هو: انك ترضي أهلك و تثبت نفسك للعالم كله و تعمل عيلة و تجيب ذرية صالحة.
هو: و تبعد عن الذنوب و تصلي و تبقي عبد صالح و بار بوالديك.
هو: و ديه كل حاجة الواحد يعملها في حياته... بس المهم يعملها.
أنا: بس ضروري الواحد يحلم... و يهتم بتفاصيل حلمه.. يعني مينفعض أقول أنا عاوز أثبت نفسي من غير ما أحدد ازاي علشان أعرف أنفذ.
هو: أكيد طبعا .. كل واحد بيلاقي نفسه في مجال معين
هو: بيبرع فيه .. هوا دا اللي يمشي فيه و يثبت نفسه فيه
هو: ممكن تكون عارفه دلوقتي .. ممكت تكتشفه قدام بعدين
هو: أو ممكن تفضل طول حياتك تدور عليه و متلقهوش

أنا: انا خايف من كدة
هو: يبقي أول حاجة تعملها تعرف نفسك كويس و تعرف انت حتمشي في ايه
هو: السكك قدامك ممكن تكون مفتوحة بس سكة واحد حتوصلك للي انت عايزه
أنا: السكك قصادي و انا واقف مش بتحرك, و اقف علشان بختار.. و مش عارف أختار
هو: يبقي مدام انت مش عارف .. تسأل اللي اكبر منك
هو: يمكن يكون واقف فوق شوية و شايف السكة الصح
أنا: مش لاقي حد فاهمني
هو: لو انت محدش فاهمك .. يبقي انت مسألتش الناس الصح
هو: او ما حاولتش تسأل الناس الصح
أنا: فين الناس الصح... لو لاقيتهم همسك فيهم بايدي وسناني
هو: في كل حته .. بس دور انت
أنا: انت اكبر مني و شايف اكتر مني...و يمكن فاهمني...ايه رأيك؟؟
هو: رأيي في ايه بال تحديد؟
أنا: الأول رأيك فيا
هو: كشخص اجتماعي .. بجد يا ابني اللي زيك بقوا قليلين أوي
هو: يعني الواحد يعرف عينتك دي و يمسك فيها بإيديه و سنانه
هو: كعمليــا .. مليش دعوة بالدراسة لأنها مش مقياس للطبيخ حتي
هو: بس انت شخص مخلص في اي حاجة بتشغل فيها .. مكافح
هو: بس المشكلة حاجة صغيرة
هو: انك بدأت تشيل هموم كتير و تكربسها علي بعض و دا اللي موقف تفكيرك
هو: و اللي مخلي الصورة عندك ملخبطة أو منغمشة حبتين
أنا: و حياة امي انت صح
أنا: و عارف اللي خلاني كدة مين
هو: مين يا محمد ؟
أنا: الناس اللي ساعدتني اني ابقي حد كويس
أنا: هما اللي خلوا الدنيا علي دماغي
أنا: أهلي و أصحابي و معارفي
هو: بس المفروض الواحد بيفصل .. يعني كل مرحلة عمرية ليها هموم
هو: انت استعجلت و شلت هموم المفروض مكنتش تشيلها دلوقتي
هو: المهم انت عارف ايه مشكلتك...
هو: أهم حاجة الحل

أنا: الحل فييين , اييه و ازاي
أنا: انا دماغي جابت سولار
هو: مش محتاجة سولار خالص.. بص يا سيدي
هو: ببساطة الحل بيتلخص في كلمتين (عيش سنك) بشرط
هو: ولا تشيل هموم الدنيا كلها .. ولا تبقي سلبي أوي
هو: يعني ابدأ في تهيئة نفسك علي الهموم .. مش تشيلها من غير تدريب
هو: انت كشاب و في الزمن دا .. همومك حتبقي قليلة
هو: دي قاعدة من غير استثناء
هو: انت تدرب نفسك انك تشيل الهموم و تقابل كل حاجة و انت واقف و فارد صدرك
هو: انت كدا في مرحلة الوسط .. ولا انت في مرحلة العيل المستهتر و لا في مرحلة الرجل الناضج
هو: انت في مرحلة (الشباب)
هو: يعني حتطلع لسة علي الحياة العملية و بدأت تشيل الهموم من دلوقتي
هو: في حين المفروض في المرحلة دي انك تدرب نفسك انك تشيلها
هو: مش تشيلها من دلوقتي
هو: عشان المرحلة التانية .. حتبقي طوييييييييييييييييلة أوي
أنا: كلامك جميل جدا...بس صعب, او مستحيل التنفيذ
أنا: عارف ليه؟!
أنا: علشان من وانا عيل ب13 سنة الناس كلها كانت بتشاور عليا
أنا: و طبعا أهلي فرحوا بدة
أنا: وخلاهم زي الناس
أنا: فابقيت علي طول حاسس ان في صباع مشاور عليا
أنا: حتي و انا لوحدي
أنا: و ده خلي عندي احساس بحاجتين
أنا: اني مميز: و ده خلاني اعتقد في ده و امشي ورا الوهم ده
أنا: اني مسئول: مسئول عن اسمي, عن شكلي, عن ضحكتي...عن بصتي
أنا: حاسس اني متراقب
هو: كل دا في حته واحدة عايزة تتشال و تتغسل و ترجع تاني
هو: بص يا سيدي .. اللي حصل حصل .. صباع متشاور عليك .. رجلين متشاورة عليك
هو: الموضوع انك فهمت كدا .. و خلاص آمنت بالحالة اللي عندك و مشيت فيها
هو: و مش عايز تطلع منها فرحان بيها بس في نفس الوقت كارهها
هو: و العملية دي يا اما حتقدمك قدام .. يا اما حترجعك لورا
هو: أهم حاجة في ايامك دلوقتي
هو: اعرف و اتاكد انك مميز .. كل واحد فينا مميز
هو: بس الموضوع اللي عندك دا .. مبقاش شهرة و مسؤولية و لا حاجة
هو: بقت زي ما ممكن نقول (زي عقده) بإيديك لوحدك تحلها
هو: آمن بنفسك .. آمن بأخلاقك .. آمن برتبيتك .. آمن بربنـــا
هو: ابدأ فتح عينك .. ابدأ شغل دماغك في الاتجاه الصح
هو: كل دا من جواك .. انت حاسس ان فيه حاجة متلخبطة أو مش صح جواك
هو: و لو جابولك مليون واحد عشان يكلمك مش حيعملوا حاجة
هو: انت دلوقتي اللي في ايدك كل حاجة
هو: و بإيدك انك تتحكم بالموضوع دا في مصلحتك أو انك تدمر نفسك بيه
هو: بص يا محمد .. كله بيعيش الدور لأننا في مسرحية كبيرة جدا محدش بيظهر الا اللي بيعرف يظبط اداؤه
هو: كل واحد فينا حابب دوره و مقتنع و متأكد إن دوره هوا اهم دور .. دور البطولة
هو: في حين اننا كلنــا أدوار البطولة مفيش أدوار ثانوية
هو: كلنــا مميزين .. بشكل أو بأخر
هو: بس المميز صح هو اللي يعرف ايه موهبته و يستغلها صح
هو: أو يستغلها لأقرب سكة للصح
هو: ممكن تغلط .. (محدش فينا ملاك) .. ممكن تفشل .. (محدش بينجح من أول مرة)
هو: بس استحالة نرجع الزمن ان شاء الله لحظات لورا
هو: كل لحظة بتعدي عليك بتتحاسب عليها و بضيع من عمرك
هو: يبقي احسنلك انك تستفيد بأقصي طاقاتك من لحظات حياتك
هو: و متضيعهاش تقول ليه ؟! و ليه ؟
هو: قول (ايه؟ فيه ايه؟)
هو: مضيعش لحظات في القلق و التردد .. فكر بس مش كتير بسرعة و خد طواتك
هو: و ربنا مبيسبش حد .. و لكل مجتهد نصيب
أنا: معاك حق
أنا: ريحتني كتيير بكلامك, و انا عمال الف حوالين نفسي
أنا: انت عارف؟؟؟
أنا: لو كل واحد سمع نفسه شوية هيعرف هو محتاج ايه
أنا: بس المشكلة اننا براويين...زي القرع يمد لبرة
أنا: الكلام اللي انت قلته مش غريب عليا لأنه اساسا جوايا
أنا: بس كل الحكاية يا سيدي, اني فضلت ماشي و الناس حواليا لحد ما بصيت لاقيت نفسي لوحدي
أنا: اتخضيت
أنا: حبيت ارجع تاني لورا معرفتش
أنا: جاي امشي لقدام مش عارف رايح فين
أنا: وقفت .........و الوقوف لعنة
هو: انا قولتلك .. و علي فكرة انا مريت بالفترة اللي انت فيها دي
هو: برضه جه واحد و قالي كلمتين تقريبا شبه دول و فهمني العملية
هو: و الحمد لله مشيت
أنا: دلوقتي انت عارف انت عايز ايه ؟
هو: الحمد لله .. مع ان السكك لسه كتيرة
هو: بس رميت علي سكة و بدأت امشي فيها
هو: و اللي فيه الخير يقدمه ربنا
أنا: عندي مشكلة كمان
أنا: اني وحيد نفسي
هو: لأ انت سيد نفسك
هو: الوحدة دي انت اللي رميت نفسك فيها
هو: حسيت انك كبرت خلاص و عايز تستقل
هو: فبتعمل زي شرنقة لأفكارك و معتقداتك لغاية لما محدش عرف يفهمك
هو: اطلع من الشرنقة و سيب الناس تتعرف علي افكارك .. متكبتهاش
هو: و حتلاقي ان الوحدة دي .. حاجة كانت وهم
-----------------------------------
هو: سعيد
أنا: نعمين
هو: ابدأ يا سعيد
هو: ابدأ انت بس و حاول
هو: و ملكش دعوة بالباقي
هو: و نبقي نكمل كلامنا بعدين
هو: قشطة ؟؟؟

أنا: قشطة

ليست هناك تعليقات: