الأحد، مارس ٢٣

و كأن الدنيا كلها في حداد

كــان لــي مـع الــمــوت 4 مـــشـــاهـــد:

1- جدي توفي في المستشفي و كان عمري 14 سنة, و حضرت الصلاة و الدفنه و التلقين و العذاء, و كنت في العذاء بلعب مع قرايبنا برة الجامع, ولا كأن في حاجة.... عاااادي جدا

2- توفت جدتي و أنا كنت في معسكر خارج القاهرة و كان عمري 15 سنة, رجعت مالمعسكر لاقيتها فارقت الحياة, أكلت و نمت و صحيت قعدت مع اصحابي عاادي برضه, مع اني كنت بحبها جدا.

3- عمي طلع في الروح قصاد عيني, رحناله البيت كان تعبان و قبل ما نتصرف, كان أمر الله, و حضرت صعود الروح, و صليت عليه و دفنته, و حضرت التلقين, و العذاء بالليل, و تاني يوم كان عندي درس, و قتها كنت 16 سنة, رحت الدرس و هزرت مع اصحابي و عادي جدا, مع انه كان عمي المفضل و كان كريم معايا اخر حاجة..

4- توفت والده زمايلي ( ولد و بنت ), صليت عليها, و دفنت و حضرت التلقين, و فاتني العذاء لظرف خارج ارادتي...
لكن في الحقيقة, لم استطع أن ألعب او اهزر أو احضر درس, أو حتي انزل اقعد مع اصحابي, حاولت كذا مرة أخرج من الحاله اللي انا فيها ديه, لكن معرفتش, شغلت نفسي علي الكمبيوتر و حاولت أضيع وقتي, و لكني معرفتش, و كأن الدنيا كلها في حداد, كل حاجة واقفه, كان كل يوم بيوصلي اكثر من 20 ايميل من ناس اعرفهم, يا اما بنضحك و نهزر أو عن شغل او حاجة.. دلوقتي كله وااااقف..


مش عارف ايه اللي حصل, أو ايه السبب, ليه المرة ديه الدنيا وقفت في وشي, و الحزن سكن قلبي..
هل علشان المرات اللي فاتت كنت صغير شوية و معرفتش اشوف وجه الموت ؟؟
ولا علشان شايف الحزن في عين اتنين غاليين عليا قوي؟؟

هناك ٣ تعليقات:

Bongo يقول...

في رأيي انك حسيت بالموت في كل المواقف اللي شفته فيها , بس الفرق هو طريقة تعبيرك عن حزنك ..

يمكن علشان كنت اصغر قبل كده , انما دلوقتي لما بقيت اكبر طريقة تعبيرك عن مشاعرك اختلفت

و كل ما هنكبر كل ما هتختلف طريقة تعبيرنا عن مشاعرنا

البقاء لله
و اكيد الواحد بيحزن كل مرة بيشوف فيها الموت بس هو واقع و لازم متخليش الحزن يسيطر علي حياتك ..

ربنا يصبر اصحابك علي فراق والدتهم و يصبرك و يغفر لها و يرحمها

Young entrepreneur يقول...

امين
Thanks Bongo

أنا روحي متردتش ليا تاني الا لما رحتلهم النهاردة و لاقيتهم استريحوا شوية نفسيا..
الحمد لله

سنووايت يقول...

باحس ان ادراكنا للموت بيزيد مع تقدمنا في السن يعني كل مابنكبر اكتر كل ما بنحس بيه اكتر , وخاصة لما بيكون لحد قريب مننا اوي
البقاء لله